Świąteczne przygotowania 14-24.12.2020
Szanowni Rodzice!
Tydzień, który właśnie mija, poświęciliśmy tematyce przygotowań świątecznych, nie tylko w zakresie porządków domowych, lecz także jako okazji do budowania współpracy między członkami rodziny czy grupy przedszkolnej.
Zaczęliśmy, jak nakazuje tradycja świąteczna, od pierwszej gwiazdki – mówiliśmy o własnych marzeniach, potrzebach. Nie zapomnieliśmy o zwyczaju składania sobie życzeń – przygotowaliśmy świąteczne kartki. Nie omieszkaliśmy wspomnieć, że dzisiaj coraz częściej przekazujemy je drogą elektroniczną poprzez portale społecznościowe czy e-maile.
Następnie zajęliśmy się przygotowaniami prezentów. Słuchaliśmy siebie uważnie. Wykonaliśmy pudełko na najpiękniejsze prezenty.
Kolejnym zadaniem, którego realizacja wymagała od nas umiejętności współpracy, było przygotowanie świątecznej dekoracji. Poznawaliśmy także zwyczaje i tradycje świąteczne w innych krajach.
Nauczyliśmy się, że trudno byłoby stworzyć świąteczną atmosferę bez pięknych polskich kolęd i pastorałek oraz zwyczaju rodzinnego kolędowania.
Potrafimy już odczytać globalnie wyraz prezenty. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe. Utrwalaliśmy liczby od 1 do 5, mierzyliśmy długości różnymi miarkami.
Śpiewaliśmy piosenkę „Nie miały aniołki”, akcentowaliśmy metrum poprzez liczenie muzyki „na raz”.
W przyszłym tygodniu będziemy kontynuować tematykę świąteczną, poznawać inne tradycje i zwyczaje.
Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:
-
Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o przygotowaniach całej rodziny do świąt. Proponujemy, by wszyscy członkowie rodziny się w nie włączyli i współpracowali ze sobą, nauczyli się kilku ulubionych kolęd.
-
Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, składanie sylab w wyraz (analiza i synteza); odszukiwanie znanych wyrazów – mama, las, tata, igła, Polska, godło, flaga, ekran, ul, kot, wagony, prezenty w różnych tekstach – gazetach, książkach itp.; podawanie wyrazów rozpoczynających się głoskami: m, l, t, i, d, e, u, k, y, tworzenie liczby mnogiej rzeczowników poprzez dodanie głoski y.
-
Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp., ustawianie obiektów po kolei i numerowanie ich, mierzenie długości krokami, stopami, palcami itp. oraz miarkami, utrwalanie liczebników 1, 2, 3, 4, 5 np. w trakcie zabaw, pobytu na świeżym powietrzu z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
-
Doliczanie i odliczanie przedmiotów, zabawek, podawanie wyniku dodawania i odejmowania.
-
Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
-
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek oraz kolęd i recytowanie rymowanek, zabawy w akcentowanie metrum melodii (liczenie na„ raz”).
-
Szukanie możliwości rozwijania zainteresowań dzieci, talentów poprzez udział w różnych zajęciach, oglądanie albumów, zdjęć, książek o wybranej tematyce przyrodniczej, dzieł sztuki, słuchanie muzyki, wyjście do filharmonii, teatru, kina, wspólne spędzanie czasu na hali sportowej, korzystanie z Internetu jako źródła pomysłów na kreatywne zabawy z dzieckiem itp.
-
Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu.
Bawimy się przy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=0UVUW11FENs
Śpiewamy piosenkę świąteczną