Czego się uczymy…

TEMAT TYGODNIA: MALI ODKRYWCY (15.03.2021 – 19.03.2021)

Tematy dni: 1. Warto być dociekliwym, 2. Podróż w Kosmos, 3. Jak zostać astronautą, 4. Na nieznanej planecie, 5. Budujemy Układ Słoneczny

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym, co to jest DOCIEKLIWOŚĆ. Będzimy zadawać wiele pytań – zrozumiemy, że należy pytać o wszystko, co nas interesuje, i że nie ma pytań nieważnych. Odbedziemy wiele wypraw w Kosmos, a dzięki nim nauczymy się odróżniać gwiazdy od planet, dowiemy się, dlaczego czasem jest noc, a czasem dzień, jak ważna jest praca astronauty i jak wiele trzeba umieć, żeby nim zostać. Powtórzymy sobie nazwy planet w Układzie Słonecznym. Przypomnimy sobie, kim był Mikołaj Kopernik – jeden z najsławniejszych Polaków.

Często będziemy pracować w zespole, bo wiele możemy się nauczyć od swoich kolegów i koleżanek; poza tym pracować razem jest weselej.

Poznamy nową literę p, P. Będzimy umieli ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu, na kartonie i na kaszy mannej; dzięki tym ćwiczeniom będziemy mogli przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem.

Jeszcze lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, =. Zaczynamy rozumieć, co to znaczy ułożyć zadanie z treścią do obrazka – na razie układa je pani, a my rozwiązujemy.

Poznamy piosenkę Kosmiczna wyprawa; będziemy ją śpiewać, bawić się przy jej melodii, grać na instrumentach.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– wspólnie z dzieckiem spędzać czas na działaniu i doświadczaniu, np. sprawdzać, jak zachowują się różne przedmioty upuszczane z tej samej wysokości; sprawdzić, czy woda ucieknie z dziurawej butelki, kiedy upuścimy ją z wysokości swojego wzrostu;

– zachęcać do zadawania pytań lub samemu stawiać pytania: Jak myślisz, dlaczego…;

– bawić się poznanymi literami: o, a, m, l, t, i, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p: układać sylaby, wyrazy, odczytywać je; tworzyć wyraz nielogiczne i je odczytywać;

– wspólnie z dzieckiem majsterkować tak, by to ono wymyślało, planowało i działało;

– bawić się w układanie zadań do sytuacji, np. sytuacja na spacerze, gdzie obok siebie na stojaku stoją 4 miejskie rowery; pytanie do dziecka: Jak myślisz, ile kół jest na tym stojaku?

PIOSENKA, KTÓRĄ ŚPIEWAMY:

„Kosmiczna wyprawa”
sł. Ewa Stadtmüller, muz. Urszula Borkowska

https://www.youtube.com/watch?v=qM8uJj7O-MI

1. Kapitan gotowy, załoga w komplecie,
rakieta się pręży do lotu jak ptak.
Już klapy zamknięte, skafandry dopięte.
Trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie: START.

Ref.: Wyprawa kosmiczna, kosmiczna wyprawa –
nieziemska przygoda, cudowna zabawa!
Choć raz, choć raz pofrunąć do gwiazd,
w ten niezapomniany czas.

2. Już Księżyc siwiutki cylindrem się kłania,
już Droga, ta Mleczna, porywa nas w dal.
Tam gwiazdy się śmieją, planety szaleją.
A Ziemię nam przesłania błękitna mgła.

Ref.: Wyprawa kosmiczna…

3. Słoneczko promykiem pozdrawia czerwonym,
żegnają się z nami i Wenus, i Mars.
Bo Ziemia już czeka i tęskni z daleka.
To cud, że ją mamy i ona ma nas.

Ref.: Wyprawa kosmiczna…

Przedszkole nr 9

w Rybniku

ul. Henryka Wieniawskiego 9

44-200 Rybnik

Tel/fax (032) 422-24-05

e-mail: p9.rybnik@wp.pl