Czego się uczymy…

Tematyka tygodnia: PŁYNIE CZAS (25.01.2021 – 29.01.2021)

Tematy dni: 1. Jesteśmy pomocni, 2. Dawniej i dziś, 3. Dzień za dniem, 4. Miesiąc za miesiącem, 5. Która godzina?

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy mówić o upływie i następstwach czasu. Poznamy różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i dowiemy się, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiemy się też, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie. Wiemy, że pomiar czasu jest potrzebny w różnych sytuacjach życiowych. Nauczymy się odczytywać pełne godziny na tarczy zegara.

Poznamy różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Dowiemy się, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznamy też nazwy 12 miesięcy. Postaramy się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomnimy sobie dni tygodnia – wiemy, że tydzień ma 7 dni, będziemy wymieniać je w kolejności, zaczynając od dowolnego dnia. Utrwalimy pojęcia: dzisiaj, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze i będziemy ich używać. Dowiemy się, że czas płynie, a my z każdym dniem stajemy się starsi – najbardziej jest to widoczne na naszych starych zdjęciach.

Nauczymy się rytmicznej piosenki o zegarach, będziemy wystukiwać jej rytm na różnych instrumentach. W czasie zabaw ruchowych będziemy sprawnie reagować na zmiany tempa i dynamiki oraz na pauzę w muzyce. Będziemy też rytmizować kilka przysłów o Nowym Roku.

Z zakresu pojęć matematycznych poznamy znak +, będziemy zapisywać i odczytywać działania matematyczne, w których występuje. Usprawnimy dodawanie na konkretach w zakresie 5.

Poznamy kolejną literę z, Z, nadal uczymy się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafimy odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

warto zorganizować wspólny spacer ulicami miasta, wyszukiwać miejsca, w których są zegary, a także prowadzić rozmowy o pomiarze i upływie czasu;

dobrze jest ćwiczyć wspólne wymienianie nazw dni tygodnia oraz miesięcy w celu ich utrwalenia;

ciekawym pomysłem będzie stworzenie „Domowego kalendarza uroczystości”, w którym będą zaznaczone ważne daty np.: urodziny i imieniny członków rodziny, istotne wydarzenia, święta;

można organizować zabawy z zegarem – próby określania pełnych godzin;

warto ćwiczyć wysłuchiwanie poszczególnych głosek w wyrazach;

warto poświęcić czas na wspólne czytanie opowiadań, bajek, wierszy, np. legendy o poznańskich koziołkach;

można wymyślać proste zabawy logopedyczne z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych (doskonalenie jakości mowy).

Piosenka: „ Zegary”

U zegarmistrza gra muzyka
aż się zasłuchał cały dom,
bo sto zegarów naraz tyka,
a jeden bije: bim, bam, bom.

Cyk, cyk, cyk, cyk, cyk, cyk.
Bim, bam, bom.
/2x

Zegar z kurantem przerwał drzemkę,
aż stare kółka drgnęły w nim
i oto zegar gra piosenkę,
starą melodię rym, cym, cym.

Cyk, cyk, cyk, cyk, cyk, cyk.
Bim, bam, bom.
/2x

U zegarmistrza dzwoni budzik,
niech szybko wstaje ten kto śpi,
zaraz kukułka się obudzi,
co nie kukała cztery dni.

Cyk, cyk, cyk, cyk, cyk, cyk.
Bim, bam, bom.
/2x

Przedszkole nr 9

w Rybniku

ul. Henryka Wieniawskiego 9

44-200 Rybnik

Tel/fax (032) 422-24-05

e-mail: p9.rybnik@wp.pl