Czego się uczymy…

Tematyka tygodnia: CORAZ ZIMNIEJ

Tematy dni: 1. Ogrzewamy mieszkania, 2. Lód i lody, 3. Ciepło – zimno, 4. Wełniana historia, 5. Zimowe stroje zwierząt

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy kontynuować temat nadchodzącej zimy. Porozmawiamy o sposobach ogrzewania mieszkań w okresie zimowym. Poznamy ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła. Dowiemy się, kiedy jest ciepło, a kiedy zimno – poznamy działanie termometru, będziemy wskazywać temperaturę wysoką i niską. Nauczymy się też dostosowywać ubranie do warunków atmosferycznych. Dowiemy się, że wełna daje mam ciepło, poznamy sposób jej pozyskiwania.

Poznamy kolejną literę y, Y – będziemy wysłuchiwać ją na końcu i w środku wyrazów. Będziemy odczytywać wyrazy i zdania z poznanymi literami.

Dużo czasu poświęcimy na usprawnianie motoryki małej – będziemy robić prace plastyczne z użyciem niekonwencjonalnych materiałów.

Poznamy również cyfrę 5, będziemy przeliczać i porównywać zbiory 5-elementowe. Mierzyć długość i wysokość różnymi sposobami, a te doświadczenia pozwolą nam ustalić stałość długości.

Będziemy ćwiczyć pamięć dowolną przez zapamiętywanie wierszy i krótkich rymowanek.

Rozwijamy także zainteresowania przyrodnicze – dowiemy się, w jaki sposób natura przygotowuje zwierzęta leśne do przetrwania zimy. Wykonamy doświadczenia z użyciem wody i lodu: odkryjemy, że woda, gdy staje się lodem, zwiększa swoją objętość.

Wiemy, jak ważna jest wspólna zabawa, będziemy bawić się przy dźwiękach muzyki klasycznej, tańczyć z chusteczkami oraz z chustą animacyjną. Rozwiniemy też inwencję twórczą: będziemy malować farbą na folii aluminiowej, słuchając jednocześnie muzyki poważnej.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

wspólnie spędzać czas na świeżym powietrzu, korzystać z uroków zimy, hartując przy tym organizm;

warto wymyślać zabawy z literami, np. tworzenie par (dobieranie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych), budowanie wyrazów, odczytywanie;

można organizować zabawy matematyczne polegające na dokonywaniu pomiarów za pomocą kroków lub stóp;

dobrym pomysłem jest wspólne czytanie książek (opowiadania, wiersze) i rozmowa na temat tego, co zostało przeczytane, a także wspólne śpiewanie piosenek;

warto malować farbami na różnych materiałach (nie tylko na kartonie, lecz także np. na folii aluminiowej);

można także ćwiczyć kreślenie wzorów literopodobnych na tackach z mąką, tablicach suchościeralnych lub kredowych.

Piosenka: „Tupu, tup po śniegu”

1. Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
zamroziła wodę,
staw pokryła lodem.

Ref. Tupu, tup po śniegu
dzeń, dzeń, dzeń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x

2. Kraczą głośno wrony
marzną nam ogony,
mamy pusto w brzuszku,
dajcie nam okruszków.

Ref. Tupu, tup…

3. Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.

Ref. Tupu, tup…

Przedszkole nr 9

w Rybniku

ul. Henryka Wieniawskiego 9

44-200 Rybnik

Tel/fax (032) 422-24-05

e-mail: p9.rybnik@wp.pl