Czego się uczymy…

Tematyka tygodnia: MÓJ DOM – POLSKA (09.11 – 13.11.2020)

Tematy dni: 1. Jak powstało państwo polskie, 2. Polskie symbole narodowe, 3. Stolice Polski, 4. Sławni Polacy, 5. Narodowe Święto Niepodległości.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o naszym kraju – Polsce. Dzieci poznają legendę o powstaniu państwa polskiego, symbole narodowe: godło, flagę i hymn. Poznają też kontury państwa, charakterystyczne regiony (będą odszukiwać je na mapie). Dowiedzą się, gdzie leży stolica Polski oraz ich miasto rodzinne. Będą umiały zaśpiewać hymn narodowy z przyjęciem odpowiedniej postawy. 10 listopada uroczyście go zaśpiewamy, biorąc udział w akcji „Szkoła do hymnu”. Dzieci poznają nazwy dawnych stolic Polski, zapamiętają, jak nazywa się obecna stolica kraju (nie wszyscy pamiętają 😉 ). Poznają kilka nazwisk sławnych Polaków, dowiedzą się, czym się zajmowali lub zajmują (Chopin, Matejko, Lewandowski, Kopernik, Piłsudski).

W dalszym ciągu będziemy uczyć się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się w nagłosie i wygłosie. Bawić się literami, odczytywać sylaby i wyrazy.

Będziemy rozwijać sprawność ręki podczas rysowania, wycinania, klejenia. Zwracać uwagę na estetyczne wykonywanie prac. Będziemy kolorować zgodnie z podanym kodem.

Nadal będziemy ćwiczyć przeliczanie elementów zbioru – doliczać, dokładać, porównywać liczebność. Będziemy ustalać stałość elementów z zbiorze, uczyć się współpracy.

W dalszym ciągu będziemy bawić się przy piosenkach: „Karliku, Karliku” oraz „W moim ogródeczku”. Umiemy improwizować ruchem do utworu Walc cis-mol op. 64 nr 2 F. Chopina. Będziemy bawić się w wystukiwanie rytmu przy dźwiękach muzyki instrumentalnej Prząśniczka Marka i Wacka. Poznamy piosenkę Warszawa, będziemy także słuchać fragmentu koncertu rockowego i koncertu orkiestry kameralnej.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– wspólne wywieszać flagę podczas świąt narodowych;

– rozmawiać na temat szanowania barw narodowych;

– wspólnie spędzać czas wolny, np. grać w „planszówki”;

– urządzać zabawy z mapą – zaznaczać ważne miejsca (np. miejscowości, w których mieszkają członkowie rodziny);

– bawić się w wyszukiwanie wyrazów rozpoczynający się określoną głoską;

– wymyślać zabawy z poznanymi literami (o, O; a, A; m, M; l, L; t, T; i, I; d, D) – układanie sylab i wyrazów oraz ich odczytywanie;

– dokładać, odkładać, liczyć, porównywać, manipulować cyframi;

– czytać książki, rozmawiać na temat ich treści, opowiadać ją własnymi słowami, szukać morału.

Piosenka, którą śpiewamy:

Warszawa”

Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,

Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!

Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.

Przedszkole nr 9

w Rybniku

ul. Henryka Wieniawskiego 9

44-200 Rybnik

Tel/fax (032) 422-24-05

e-mail: p9.rybnik@wp.pl